Tantárgyak / Tervezéselmélet alapjai
AlapadatokTantárgykód: | BMEEPIPM101 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Előtanulmányok: | BSc diploma | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredit: | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Heti óraszám: | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tárgyfelelős: | Vasáros Zsolt DLA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktatók: | Vasáros Zsolt DLA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tárgyleírás: | BOOKSHELF2020 / (RE)ACTING ARCHITECTURE Az ACTING, azaz a cselekvő és REACTING, a visszaható építészetet fogalomköre a jelenlegi, az egész világunkat érintő járványhelyzet okán különösen érdekes, ha kiélezzük a kényszerű helyzetek kezelésére, azok lehetséges építészeti vonzataira. De a mindennapjaink járvánnyal vagy anélkül is változnának, számos globális probléma feszül a világban. Élethelyzeteket keresünk, amelyek építészeti megoldásokat igényelnek, ahol legalábbis építészek közreműködése segíthet. A szerepünk sokféle lehet, néha a hirtelen, krízisszerű helyzetek gyors, hatékony megoldása a feladat, máskor a tartós megoldást nyújtó koncepciók a siker zálogai.Közhely, hogy – különféle becslések szerint – az építészet jelentős része, talán 85-90 %-a építészek nélkül jön létre (’architecture without architects’), de vajon ennyire vesztésre állunk? Az arány feltehetően évszázadok óta ilyen lehet, de vajon a demográfiai, migrációs folyamatok kedveznek nekünk, építészeknek? Vagy megtanuljuk új szerepünket, keresünk új feladatokat és rájövünk, hol és hogyan leszünk fontosak? Kérdés az is, hogy mi változhat meg végérvényesen a járvány következtében, vagy akár anélkül is? Hogyan fogunk élni, dolgozni 2030-ban? Nekünk, építészeknek mi lesz, mi lehet a feladata 2030-ban? A kurzus célja, hogy aktuális témákat felvetve gondolkodjunk a nem túl távoli jövő kérdésein, tegyük ezt másokkal együtt, olyan építészek gondolatainak, munkáinak elemzésével, akik tevékenysége példaértékű, jövőbemutató. A kurzus hallgatói számára – mint tavaly is – biztosítunk kapcsolódó, elsősorban, a témával különböző nézőpontból foglalkozó idegennyelvű szakirodalmat. Minden hallgató választ egy publikációt, könyvfejezetet, könyvet, és azt dolgozza fel a félév során. A feldolgozás recenzióként kell történjen, amelynek az építészet, a (RE)ACTING ARCHITECTURE áll a középpontjában. A Tervezéselmélet alapjai az Építészmérnöki Kar Msc képzéseinek első
féléves tervezéselméleti kötelező tantárgya. A bevezető „tervezéselméleti”
kurzus az Ipari és Mezőgazdasági Épülettervezési Tanszék, a Középülettervezési
Tanszék, a Lakóépülettervezési Tanszék és az Urbanisztika Tanszék
együttműködésével mutatja be az építészeti tervezés sokszínűségét és adja meg
az alapvető tervezéselméleti tudást a képzésben később megjelenő Komplex
tervezési tárgyhoz. Az egyes tanszékek oktatói rövid tematikus blokkokban
mutatják be saját szakterületük sajátosságait és együtt mutatják be a tervezés
sokszínűségét, komplexitását.A tárgy egyrészt megalapozza a
következő félév tervezési tantárgyait, másrészt felkelti az érdeklődést az
egyes tanszékek témáinak alaposabb megismerésére.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Letöltések: |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ütemterv: |
|