Tantárgyak / Tanszéki tervezés 3.
AlapadatokTantárgykód: | BMEEPIPT711, BMEEPIPM111 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Előtanulmányok: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredit: | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Heti óraszám: | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tárgyfelelős: | Nagy Iván DLA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktatók: | Bartók István DLA Nagy Iván DLA Péterffy Miklós Szabó Dávid DLA Sági Gergely Sági Gergely DLA Árva József DLA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tárgyleírás: |
BME Exploratív Építészeti Tanszék (volt Ipartanszék) TANSZÉKI TERV 3 / HOMORÓDSZENTPÁL A TT3 tárgy keretein belül a 2021-es év őszi feladatainak helyszíne az erdélyi, pontosabban Hargita-megyei Homoródszentpál lesz. A pár száz lakosú, szép fekvésű, de mára elszegényedett falu valaha a római limes vonalán feküdt, és annak ellenére, hogy nagyjából a jelenlegi Románia közepén fekszik, ma is peremvidék, perifériás helyzetben van. Ebben a különleges, sokszorosan rétegzett világban az újrahasznosítás, átépítés és „gyógyítás” (reclaim) építészeti kérdéseit és lehetőségeit fogjuk vizsgálni. A konkrét tervezési feladatok különbözőek lesznek az eltérő szituációknak és építési helyeknek megfelelően. Ezek részletes kidolgozása a félév elején fejeződik be, de egytől-egyik közepes bonyolultságú, általában multifunkcionális és mindenképpen öko- és energiatudatos épületekről lesz szó, amelyek próbálnak újra életet lehelni a település életébe. A leendő kerékpárutat, illetve erdélyi túrautat kiszolgáló infrastruktúrától az ipar 4.0 körébe tartozó asztalosüzemig terjed majd a skála, de iskola, mint közösségi tér is szerepel a listán. A különböző telkekre kerülő egységek a hallgatók által véglegesített programoknak megfelelően eltérhetnek egymástól, a funkcionális programok módosíthatók és kombinálhatók. A meglévő összetett környezet analizálása, az összefüggések megértése kiemelten fontos része a feladatnak. A tervezendő épületek alapterülete nagyságrendileg nettó 600 m2 körüli. A félév a tervezési helyszínek ismertetésével indul, majd a tágabb kontextust is részletesen ismertető előadásokkal folytatódik. Koncepcióterv (vetített prezentáció): - Beépítési terv 1:1000-es léptékben (helyszíni adottságok elemzésével, lehet csapatmunka is), - A választott témában hasonló jellegű, példaértékű megépült épület(ek) bemutatása, dokumentálása 3-4 A4-es oldal terjedelemben (külföldi példa is lehet), - A tervezési program kidolgozása, működésének bemutatása, - Tömegmodell, vázlat a koncepcióra (beépítés, funkcióséma legalább 1:500-as léptékben). Vázlatterv (vetített prezentáció): Ez a tervezési fázis már egyéni munka, a tervezett épület tér- és tömeg formálásának, környezethez való viszonyulásának, ezzel szoros összefüggésben belső funkcionális kapcsolatok kialakításáról szól. - helyszínrajz M=1:500, 1000, - alaprajzok, metszetek, homlokzatok M=1:200, - tömegvázlatok, krokik, tömegmodell választott léptékben. Vázlatterv II: Beadandó munkarészek tekintetében ugyanaz, mint az első vázlatterv, csak azoknak kötelező, akiknek az első vázlatterve nem sikeres. Féléves terv (vetített prezentáció): A félév végén M=1:100-as léptékű, részletesen kidolgozott tervet kell benyújtani az alábbi tartalommal (egyszerűsített építési engedélyezési terv): - Helyszínrajz M=1:200, 500-as léptékben a környezeti elemek (épületek, kert, utak, bejáratok) feltüntetésével és rövid műleírással (eszmei alapvetés, funkcionális rend, anyaghasználat). - Minden eltérő alaprajz helyiségpecsétekkel, legalább két metszet a szerkezeti dimenziók helyes ábrázolásával, valamennyi homlokzat a jellemző anyagok, burkolatok jelölésével. Távlati kép (képek) a környezet feltüntetésével, utcakép vagy fotómontázs. Lépték: 1:100 (kivételes esetben 1:200) - Makett legalább M= 1:333-as vagy 400-as léptékben (távoktatás esetén nem elvárás)
Formai előírások: A rajzos munkarészeket hagyományos kézi vagy gépi, azon belül tetszőleges technikával lehet megrajzolni, méret, tervpecsét a tanszék által félév közben megadott minta szerint. A részletes rajzi dokumentáció mellett a tervet össze kell foglalni egy álló 59.4 x 178.2 cm-es tablóra is. A beadás a tanszéki tárhelyre feltöltéssel teljesül a prezentáció nem kötelező, de kiemelten ajánlott. Fontos az egyértelmű érthetőség, korrekt műszaki ábrázolás. A félév végi maketteket megfelelő méretű dobozban kell beadni (ha a járványügyi korlátozások engedik). Az egyes tervrajzokra, továbbá borítókra, illetve a makettre és dobozára a terv címét és a szerző nevét, valamint email címét rá kell írni. Budapest, 2021. szeptember
Nagy Iván DLA Vasáros Zsolt DLA egyetemi docens egyetemi tanár tárgyfelelős tanszékvezető A komplett feladat kiírás, alaptérképek, stb. elérhető itt: https://drive.google.com/drive/folders/1INfo3iSYwV1w5L8FvX1MndjhghM3KriY?usp=sharing | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Letöltések: |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ütemterv: |
|
A budapesti agglomeráció urbanizációs folyamatait vizsgáló félévek sorában ezúttal érdi tervezési helyszíneket (városközpont
és annak közvetlen környezete) választottunk. A feladatok között lesz meglévő ipari épület átalakítása is, a nagyságrend
egységesen 800-1000 m2 körüli alakul majd a telkek méretétől függően. A választható funkciók egyeztetése még folyik, ami
már biztosnak vehető: zeneiskola, könyvtár, ifjúsági központ, sportklub, étterem / kávézó.
A részletes feladatkiírás a mai naptól elérhető a tantárgyak/TT3 és KKX könyvtáron belül.